7 Tips – Finne sponsor i din idrett

Søke Sponsor

7 Tips du kan implementer med en gang for å vinne sponsor

I dette innlegget fremmer vi de 7 beste og mest gjennomførbare tipsene som vil hjelpe deg å lande sponsor fortere enn noen andre. Vi deler våre beste tips og rutiner. Hva et firma er ute etter, og hva en idrettsutøver kan bidra med. Dette er tips du ikke vil lese på andre nettsider. Vi kan nesten garantere at du vil lande en sponsor, om du følger et flertall av disse tipsene.

Innhold

Thomas Formo - Win
Trekk frem dine samarbeidspartnere i en hver viktig anledning. Andre potensielle partnere vil legge merke til at du profilerer bedre enn de fleste.

Jeg (Thomas Formo) har selv konkurrert som profesjonell utøver innen MMA, og var i min tid (sammen med Emil Meek), en av MMA utøverne i Norge som klarte å klore til meg de bedre avtalene som ambassadør, tross få kamper som profesjonell MMA utøver. Jeg drifter i dag flere bedrifter innenfor kampsportmiljøet, og har i dag enda bedre kjennskap til hva bedrifter ønsker, og hva en utøver kan legge på bordet som vil friste en bedrift.

Det finnes mange regionale mestre og mange nasjonale mestre innenfor forskjellige typer kampsport. Alt handler dessverre ikke bare om å vær flink. Du må ha x-factor.

 

Bildet av kampsport Norge – Hvor står du?

Først må vi tegne et bilde av hvordan kampsport i Norge ser ut. Det vokser stadig opp nye utøvere i alle forskjellige kampsportdisipliner. Disse utøverne legger ofte mye av hverdagen til side, for å prøve å jakte drømmen om å bli verdens beste utøver innenfor sin kampsportgren.

Men hvor lenge vil disse utøverne være relevant, og hvor lenge vil de fortsette å vinne synlighet i kampsportmiljøet? Det er kanskje èn av mange spørsmål en bedrift ville stilt seg.

Med mange forskjellige kampsporter, hvor det kåres nye regionale mestre, og nye nasjonale mestre hvert år. Hva er det som skiller deg fra andre Norgesmestre? Innenfor hver enkelt kampsportgren finnes det også forskjellige nivå, forskjellige vektklasser, og forskjellige aldersklasser. Det er mildt sagt en enorm mengde kampsportutøvere i Norge. Må man være best i verden for å vinne en sponsor? – Ikke nødvendigvis!

Det viktigste i tilfeller hvor en bedrift skal støtte en idrettsutøver, er at begge parter ender opp i en win/win situasjon. Hvis du har evnen til å legge frem for en bedrift, en plan hvor de tydelig vil vinne mer enn de taper, både når det kommer til profitt og tid. Da vil det være dumt av bedriften å gi avslag. Men hvordan finne win-win situasjoner? – Det kommer vi til nå!

SoMe Hacks?
Mange kjøper seg følgere, prøver å lure systemet eller tyr til andre sleipe metoder. Disse metodene fungerer ikke i lengden, og i hvert fall ikke like bra som det vi nå skal gjøre…

Tips #1 – SoMe Hack (Ish)

Det er ingen hemmelighet at følgere på sosiale media, ofte har mye å si for om bedrifter er villige til å investere pengene sine i deg. Dette er naturligvis fordi bedriften også ønsker å vinne på et samarbeid med utøveren. Alt annet enn dette kaller vi en win/loss situasjon. Og dette er dessverre (for bedriftene) noe som ofte oppstår når sponsoravtaler deles ut uten noen form for spesifisert avtale.

Det tar dessverre lang tid å bygge en følger masse, og oppbyggingen krever i tillegg at folk virkelig trenger en grunn til å følge deg. Dette blir mer sant for hver dag som går. Hvordan går vi frem om vi ikke har 10k+ følgere på x-antall SoMe plattformer?

Heldigvis finnes «snarveier». Men som med alt av verdi her i verden, kommer det ikke uten litt innsats. Selv om det å ha mange følgere er viktig, og absolutt noe man burde jobbe mot for å leve i en sport- og underholdnings -verden. Er det heldigvis ikke det aller viktigste. Hva om du (utøveren) viste hvilke verdier bedriften søker, uten at bedriften selv vet det. Da er du allerede mange steg foran dine konkurrenter.

Det viktigste er at du blir sett av de som teller. Slik at de allerede har sett deg når du kontakter dem.

Før du søker om bli ambassadør, er det viktig at bedriften har sett deg. Det finnes nok ikke en eneste bedrift, som ønsker å inngå et samarbeid, hvis de har liten til ingen anelse om de vil tjene på det eller ikke. Du ønsker å bli sett av bedrifter som kan være potensiell sponsor på sikt. Det at du er synlig for bedriften (og beslutningstakere i bedriften), har større verdi enn å være synlig for mange andre «mma-fans». Hvis du (utøveren) sitter i en posisjon, hvor han/hun ikke har mange tusen følgere enda, kan det være en idè å følge bedrifter du anser du kunne gjort en god jobb for.

Hvordan skape en god relasjon? Nå ønsker du å skape en god relasjon mellom deg og bedriften(e) du har sett deg ut. Hvordan man går frem for dette er noe individuelt, da vi alle har forskjellige personligheter. Men noen eksempler kan være:

  • Tagg utstyret eller treningsklærne du bruker på trening.
  • Fortell bedriften (slik at andre kan se det) hvorfor du elsker et produkt, en drikke, eller et kosttilskudd. De kommer mest sannsynlig til å ønske å dele det videre, fordi dette er ting som har verdi for dem.
  • Skriv en melding (DM) til bedriften, og gi en fortrolig tilbakemelding på noe bedriften leverer. Pass på å ikke «spam’e» dem.
  • Gi dem tilbakemelding med Facebook Anmeldelser.
  • Gi dem tilbakemelding med Google Anmeldelser.

Se etter muligheten(e) til hvordan du kan gi dem god verdi, slik at de etter hvert ønsker å følge deg. Hvis de følger kampsportutøvere fra før, og du nå er èn av dem, er sjansene dine allerede bedre enn alle andre som de ikke følger.

Bruk fantasien når du fronter eller gir verdi til den aktuelle bedriften. Prøv å finne din måte å være original på. Gjør ting litt annerledes. Det er ikke så mye som skal til.  Men husk at det er en fin balanse mellom å gi god verdi ved jevne drypp, og lage en flod av dårlig innhold over kort tid, bare for å smiske. Se hele tiden etter gode ideer og muligheter til å tagge bedrifter som kan være mulige samarbeidspartnere for fremtiden.

Hvis bedriften nå har sett deg på SoMe i f.eks 6-18.mnd, er det på tide å sende dem en e-post om å bli ambassadør. Dine sjanse for positivt svar vil være betraktelig mye høyere enn før. Kanskje får du ikke «full-spons» med en gang. Men du har en potensiell inngang hvor du kan bevise ovenfor bedriften at du er verd å satse på. Og det er akkurat dette vi er ute etter. Det betyr at vi kan gå videre til neste del av planen.

Tips #2 – Gratis Ambassadør

Tips nummer to blir det neste steget i din plan for å vinne over en sponsor. La oss nå si at noen aktuelle bedriftsprofiler (eller beslutningstakere) følger deg på en av dine kanaler. Du har gjort en god jobb i å holde en flørtende dialog gående, hvor du med jevne drypp gir dem en form for verdi. Du kan nå gå dit at du sender bedriften en forespørsel om å bli ambassadør, men ikke gjør slik som alle andre.

Det kan høres litt bakvendt ut, men tilby dem dette helt gratis. Forklar dem at det eneste de trenger å gjøre, er å akseptere at du representerer dem som ambassadør. Fortell dem at du trener mot å bli en god ambassadør, og at du allerede liker deres produkter eller tjenester. De vet dette og kan anerkjenne det fordi de har sett deg, og delt dine innlegg videre fra før.

Spør om en kontrakt på 3-12 måneder. Kontrakten som blir skrevet dere i mellom kan godt være minimal. Men det anbefales likevel å skrive en kontrakt for en kort tidsperiode. Da kan du si at du trenger å «avslutte nåværende kontrakt» før du inngår et samarbeid med noen andre. Det vil låte bedre at det allerede finnes noen som ønsker samarbeid med deg, enn at du har ingen, når du skal forhandle. Det som også kan oppstå er at bedriften du jobber for liker ditt arbeid som gratis ambassadør, og derfor ønsker å ha deg med videre. Men skriv likevel forespørsler til andre, for å se om du får bedre forhandlingsforhold.

Det å være en ambassadør helt gratis for en bedrift, kan i første omgang høres ut som arbeid man ikke har tid til. Men det har flere positive faktorer med seg. Spesielt om du er «ny i gamet».

For det første vil en bra jobb som ambassadør legge inn et godt resymé til bedriften du er ambassadør for, og det vil selvfølgelig øke dine sjanser til å få en betalt ambassadørstilling hos den aktuelle bedriften.

Men noe som kanskje er enda bedre, er at hvis det ikke blir et tettere samarbeid sammen med de du er ambassadør for, kan du likevel fortsette å fronte dem som ambassadør (med mindre de nekter). Når du da søker som ambassadør hos andre bedrifter, kan du henvise til at du jobber for noen andre for øyeblikket, og du kan vise til mange eksempler på hvordan du har frontet andre før dem.

Du har tross alt 6-18 mnd med materiale og eksempler nå. Eksempler på hvordan du har frontet og jobbet for bedrifter før. Det er mye bedre for en utøvere, hvis han/hun kan gå inn i dialog og forhandlinger, og samtidig kunne vise til tidligere samarbeid. Spesielt sammenlignet med en situasjonen hvor du aldri har jobbet som ambassadør før. Det skaper en større trygghet for bedriften at du har gjort dette før. Du er med stor sannsynlighet en av de få med litt erfaring.

I perioden du jobber som ambassadør, er viktig at du anser jobben som betalt til en viss grad. Selv om den ikke er det. Ved å tenke på denne måten vil du faktisk sette litt press på deg selv til å levere. Du vil dermed kunne henvise til mye mer når du går i dialog.

Bedriften du nå søker til (etter å jobbet gratis for en annen bedrift), vil uansett tenke at jobben du har gjort frem til nå, har vært betalt arbeid som ambassadør i en eller annen form. Og dermed vil de med større sannsynlighet legge mer på bordet sammenlignet med en utøver som ikke har vært ambassadør før.

Målbarhet MEME

Tips #3 – Målbarhet

Ambassadører gjør ofte arbeid som ikke er målbart for bedriften. Da vil ambassadørjobben kun henge i den tråd at bedriften stoler på utøveren, liker utøveren, og er villig til å gi utøveren en form for verdi, uten å få målbar verdi tilbake. Dette skjer ofte mellom bedrift og utøver. Det er også en av de største grunnene til at samarbeid avsluttes.

Du trenger å se etter alle mulige måter å måle den aktuelle bedriften på før, etter og ved faste intervaller i din jobb som ambassadør.

F.eks:

  • I hvor stor grad har bedriften vokst på SoMe (Sosiale Media) etter din ambassadør jobb?
  • Hvor mye har du vokst på SoMe siden du inngikk kontrakt?
  • Hvor mange klikk har du generert for bedriftens nettside?
  • Hvor mange salg har du skapt via rabattkode som du delte ut til følgere?
  • Hvor mange innlegg og storys har du tagget bedriften i?
  • Hvor mange videoer har du laget hvor du fronter ett av bedriftens produkter?
  • I hvilke aviser har du nevnt bedriften?
  • På hvilke nettsider har du fått til å «backlink’e» bedriftens nettside?
  • Hvor ofte har de blitt tagget på et av dine FB innlegg?
  • Hvor mange anmeldelser har du anskaffet dem på FB eller Google?

Du må selv se etter hvordan det er mulig å gjøre målbare jobber for forskjellige typer bedrifter. Men dette vil være med på å sikre din stilling som ambassadør, og med stor sannsynlighet øke graden av spons. Hvis ikke vil du uansett ha mengder med metoder for referanse til andre søknader.

Det å vise målbarhet er noe du virkelig kan vinne på, da det vil ha en større betydning for bedriften enn hvor mange følgere du har. Har du mindre enn 10.000 følgere på Instagram, men ønsker fortsatt en sponsor? – Da er slike ting viktig for deg.

Tips #4 – Søknader med kvantitet og automatisering

Når du nå har jobbet som ambassadør for en bedrift, og har vist at du evner å gjøre en verdifull jobb. Da er det endelig på tide å søke om å bli ambassadør mot en form verdi. Når vi skriver verdi, mener vi ikke nødvendigvis penger. Det kan også komme i form av rabatter, gratis produkter, eller annet. Det viktigste er at du finner en bedrift som er villig til å sette en verdi på deg og samarbeidet. Dette gjør også at du står sterkere i neste forhandling, når noen allerede gir deg en verdi.

Du kommer mest sannsynlig ikke til å lande en sponsoravtale på første forsøk. Det er faktisk stor sannsynlighet for at både søknad nummer 1,2,3,4 og 5 går i vasken.

Det som er viktig å forstå, er at dette med å bli sponset også handler om tall. Vi har snakket om tall ift. målbarhet, men du ønsker også ha gode tall på antall søknader sendt.

I starten av min egen karriere som MMA fighter, la jeg alt jeg hadde i èn enkelt søknad. Søknaden var følelsesladet, og jeg ble på kanten til deprimert når det til slutt viste seg at det kom et avslag i retur (Hvis jeg var så heldig å få et svar). Min treningskompis, Emil meek, hadde en annen metode som jeg skal komme tilbake til.

Min metode var «sniper». Sikte meg inn på ett mål, miste blikket for alle andre muligheter. Samtidig som jeg dagdrømte uendelig om å lande den aktuelle bedriften som sponsor.

Emil’s metode var «teppebomberen». Han lagde en god mal som passet for en spesiell nisje av bedrifter, og uten at jeg (eller han) vet akkurat hvor mange søknader som ble sendt fra hans side. Så vil jeg likevel si det måtte vært nært 100 søknader. Noe som var ganske mye mot mine 1-3 søknader, hvor jeg ble hjerteknust for hvert avslag.

Emil hadde som nybakt amatør MMA fighter 5 sponsorer og hadde klistret disse logoene over alle treningsklærne sine. Det var ikke nødvendigvis elegant og estetisk, men det fungerte.

For min egen del hadde jeg i den samme perioden konkurrert både som amatør og profesjonell MMA fighter. Jeg hadde 1 sponsor hvor jeg fikk -20% på kosttilskudd. Emil gjorde rett og slett en jobb som jeg (på den tiden) ikke forstod meg på. Og mange av tipsene i dette innlegget kommer fra akkurat denne mannen; Emil Meek.

Lag en lang liste over bedrifter innenfor en nisje. Skriv ned det du finner av informasjon når det kommer til navn, telefonnummer og epostadresser til nøkkelpersoner. Kontakt dem alle med din søknadsmal hvor du presenterer deg selv i best mulig lys. Èn søknad til 20 bedrifter gjør susen. Neste gang blir det 40 bedrifter.

Fortell den aktuelle bedriften at du er allerede ambassadør for noen andre, men at du ønsker å se på muligheten for å ta nye steg. Vis tallene og målbarheten fra den tidligere ambassadørrollen. Si at kontrakten snart er over, og at du er åpen for nye muligheter, nytt samarbeid, og vet at du kan gjøre en god jobb for dem med den erfaringen du nå har gjort deg.

Sunniva Hofstad - Trønderkraft Spons
Sunniva Hofstad landet Trønderkraft som sponsor. De spilte på «Slagkraft i Trøndelag»

Tips #5 – Hvilke bedrifter skal man sikte på?

Når du skal søke sponsor, er det ikke alltid slik at du absolutt må søke hos noen som er relatert til kampsport. Det vanligste er selvfølgelig å søke hos bedrifter som leverer kampsportutstyr, kosttilskudd, treningsutstyr, eller andre som leverer noe du bruker i det daglige. Men om du bruker fantasien kan du også finne andre bedrifter som kan gi deg enda bedre avtaler.

Eksempel: Se etter hvilke slagord bedrifter har. Hvis noen har et slagord som kan relateres til kampsport, kan du kontakte dem med ønske om at du ønsker å være figur for deres profil. Som eksempel har vi Trøndekraft. Disse brukte en kvinnelig bokser fra Trondheim (Sunniva Hofstad) som frontfigur. De spilte mye på dette rundt Trønderkraft. Bl.a «Slagkraft i Trøndelag».

Ide: Kanskje finner du er firma med litt macho stil og utrykk. Her kan det være en mulighet å spille på deg selv som MMA fighter.
Ide: Hvilke analogier og sammenligninger finnes mellom finansielle bedrifter og kampsport? Ordet «Bank» eller «Banke» kunne kanskje funnet sted i en pitch eller et slagord?
Ide: En typisk setning som går igjen er «Vi slår knockout på…»

Tips #6 – Gjør alle dine omtaler og oppvisninger tilgjengelig

Hvis du kan henvise til en nettside hvor alle dine omtaler og oppvisninger i aviser, nettaviser, podcasts, TV, radio eller kamper er tilgjengelig. Så vil dette være en kjempefordel for deg.

Mange tror at alt ligger i den ene søknaden som sendes inn via et trist word dokument. Og at man samtidig må være Europamester i en eller annen form for kampsport.

Men CV for en idrettsutøver som søker sponsorer burde ligge på en nettside hvor aktuelle bedrifter kan gå inn å se at mange er villig til så skrive om utøveren, snakke om utøveren, ha utøveren på video eller bare se kampene til utøveren. Her kan utøveren også linke til bedriften ved videre sponsing. Noe som vil forsterke bedriftens posisjon i google søk på grunn av flere backlins fra forskjellige domener.

EKSEMPLER

Tips #7 – Minstekravene

Under kommer en del enkle tips til hva en utøver kan (og burde) gjøre hvis det er ønskelig å bli sponset. Disse tipsene kan anses som et slags minstekrav, og er ikke like originale som de 6 første tipsene. Det er ikke slik at man må følge absolutt alle tipsene, men en del av dem burde så absolutt inngå i ditt SoMe-Game.

Smart Profil

Generelt

  • Tørr å være litt skamløs. Du trenger ikke være frekk og ekkel. Men ikke tenk for mye på hva andre tenker og mener. Det viktige er at du og dine partnere vises. Men pass på at du ikke forvandles til en karakter som ikke er deg. Tenk at du skal være deg selv, men på høyst mulig volum. Dine tanker, dine meninger, og din personlighet med en megafon. Tørr å stikk hode frem og si «Hei, her er jeg!»
  • Gi en god push på artikler som skrives om deg, slik at media forstår at du er populær i kampsportkretsen. Med dette ønsker de å gjøre flere saker om deg.
  • List den samarbeidspartneren som gir deg mest verdi med webadresse på dine profiler.
  • Treningsklær med dine sponsorer på. Sett opp flere photoshoots med disse klærne, slik at du kan presentere måten du fronter sponsorer til andre bedrifter, gjennom gode bilder med mye synlighet av sponsorene på treningsklærne.
  • Link til MMA media på poster og innlegg om mulig. Du trenger dem i fremtiden.
  • Skap engasjement. Alt handler ikke om deg hvis du skal skape engasjement. Spør dine følgere om spørsmål, og del nyheter du tror dine følgere vil sette pris på.
  • Ta vare på navn, telefonnummer, og epostadresse til folk som jobber innen media.
  • Ta produktbilder. Sett opp dager hvor alt handler om å skape bilder og materiale for en bedrift du har samarbeid med. Dette er med i pakken om du ønsker å bli proff MMA utøver.  Det er best å bli vant til det så tidlig som mulig.
Konkurranse MyRevolution Thomas Formo
Nocco Konkurranse
Engasjement

Facebook

  • Det som er unikt med Facebook er at du kan legge til linker i postene. Dette kan du ikke på f.eks Instagram. Utnytt det.
  • Hver post som skrives på Facebook kan signeres med alle dine samarbeidspartnere i bunn.
  • Skap et forsidebilde med visuelle elementer til dine partnere og dine SoMe kanaler.
  • Spør din samarbeidspartner om du kan organisere konkurranser hvor du gir ut noe fra deres sortiment som premie til dine følgere.

INSTAGRAM

  • List alle dine samarbeidspartnere med @ på din egen profil.
  • Ta bilder og storys sammen med andre profiler i samme miljø og tagg dem. Det vil linke deg til andre følgere i samme miljø når andre re-poster.
  • Lag en hashtag liste på din mobil, hvor du har skrevet ned hashtags som er relevant for mye av det du driver med. Instagram sin algoritme endres hele tiden. Men 10-16 hashtags vil holde for et innlegg.
  • Du kan også lage flere hashtag lister ut fra hva bildet omhandler.

Sammendrag

Oppskriften enkelt forklart: Du finner en passende bedrift. Knytter et kjennskap til dem og får jobbe som ambassadør for en slikk og ingenting. Du samler sammen alt du har satt sammen av referanser etter denne jobben, og søker videre til andre aktuelle bedrifter for en spons som gir deg mer verdi. Du søker med en mal og sender søknaden til overdrevent mange bedrifter. Du får en ny kontrakt for hver nye sponsor, som gjør at du alltid står sterkere for hver gang kontrakten utgår og du forhandler med nye potensielle sponsorer om sponsoravtale.

Med denne metoden kan man (med en godt utført jobb) fort vokse på antall sponsorer, og verdien man kan kreve av dem.

Men husk også at omgivelsene alltid vil endre seg på din vei oppover i systemet. Du må for hvert steg tørre å sette mer verdi på deg selv. Og det må være rotet i det at du er flink i jobben, og vet at du har gjort en god jobb for andre.

Denne siden bruker "Cookies" for å gi deg en bedre brukeropplevelse.